Stan polskiej służby cywilnej – urzędy wojewódzkie (cz. 2)

Wojciech Kaczor By Wojciech Kaczor
7 Min Read

Przeanalizowaliśmy już poziom zatrudnienia w urzędach wojewódzkich, ich strukturę wiekową oraz liczbę pracujących w nich urzędników mianowanych. Teraz – w ostatnim już odcinku naszej całościowej analizy stanu służby cywilnej w ministerstwach i KPRM, w urzędach centralnych oraz w urzędach wojewódzkich właśnie – przyszła kolej, aby przyjrzeć się z bliska sytuacji płacowej w jednostkach obsługujących wojewodów. Rzucimy też okiem na to, ilu urzędników w zeszłym roku z poszczególnych urzędów odeszło i jaki było to odsetek ogółu zatrudnienia.

Tym, którym umknęła wcześniejsza część analizy polecam także poprzednie jej odcinki.

Wynagrodzenia

Czy w urzędach wojewódzkich dobrze płacą? Nie, zarówno biorąc pod uwagę przeciętne wynagrodzenie w gospodarce narodowej i w sektorze przedsiębiorstw w 2023 r. ale także odnosząc ich uśrednione stawki do stawek obowiązujących w innych kategoriach urzędów administracji rządowej, poddanych analizie we wcześniejszych artykułach.

A przypomnijmy, w urzędach wojewódzkich realizuje się często bardzo ważne zadania.

Wszystkie te działania wymagają kadry o wysokich kwalifikacjach, prawie zawsze z wyższym wykształceniem oraz zdolnością kreatywnego rozwiązywania problemów. Czy przeciętna pensja wyższa o niespełna tysiąc złotych od tej wypłacanej w sektorze przedsiębiorstw (w którym, jak sądzę, uwzględnia się także pracowników niewykwalifikowanych) jest na pewno odpowiednia? Pytanie retoryczne, więc daruję sobie odpowiedzi.

Warto też porównać wynagrodzenia całkowite w poszczególnych urzędach wojewódzkich z przeciętnymi wynagrodzeniem w konkretnych województwach. Czy na tym tle mamy do czynienia ze względnie podobnymi relacjami? Oczywiście, że nie. O ile przykładowo w Olsztynie w urzędzie wojewódzkim płaci się średnio o ponad połowę lepiej niż na lokalnym rynku pracy, o tyle w stolicy płaci się już tylko niewiele ponad 20% więcej. Czy wpływa to na fluktuację kadr w tych dwóch urzędach? O tym dowiemy się już za chwilę.

No dobrze, a jak w takim razie wygląda struktura płac u poszczególnych wojewodów?

W tym zakresie rozbieżności między urzędami wojewódzkimi nie są tak wielkie, jak ma to miejsce w przypadku ministerstw lub urzędów centralnych. W tamtych urzędach zatrudniających członków korpusu służby cywilnej wynagrodzenie zasadnicze (a więc to najpewniejsze, nieobwarowane żadnymi dodatkowymi warunkami) stanowiło odpowiednio od 57% do 73% wynagrodzenia całkowitego w przypadku ministerstw i KPRM oraz od 55% do 74% wynagrodzenia całkowitego w przypadku urzędów centralnych. Tymczasem wszystkie urzędy wojewódzkie płacą ponad 60% i (z jednym wyjątkiem) nie więcej niż 70% wynagrodzenia całkowitego w pensji zasadniczej.

Na wykresie wyraźnie widać podejście do wynagradzania swoich pracowników przyjęte w poszczególnych województwach. Im więcej płacone jest w tzw. podstawie, tym mniej pracownicy otrzymują w najbardziej uznaniowych składnikach wynagrodzenia: w dodatkach zadaniowych oraz w nagrodach za szczególne osiągnięcia. Przykładowo w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim pensje zasadnicze przekraczają przeciętnie 70% pensji całkowitych, a wspomniane bonusy razem odpowiadają za 7,6% wynagrodzenia całkowitego. Na drugim biegunie znajduje się natomiast Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki, w którym „podstawa” to raptem 61%, a bonusy – aż 16,7%.

Które podejście jest lepsze? Osobiście skłaniam się jednak ku wyższej podstawie i niższym dodatkom (przyznawanym faktycznie za „coś”, a nie wszystkim po równo). Nie chcę jednak w tym momencie wchodzić w bardziej szczegółowe rozważania na ten temat. Nie da się natomiast ukryć, że różnice te są tylko kolejnym przykładem na to, że trudno jest mówić o jednolitej, skoordynowanej polityce płacowej w służbie cywilnej. Czy wszystko – w tym strukturę płacową pracowników – należy unifikować? Oczywiście, że nie. Ale na pewno warto byłoby zastanowić się, które rozwiązania sprzyjają bardziej profesjonalnej realizacji zadań, a które ją utrudniają.

Fluktuacja

Nazwa urzęduZatrudnienie przeciętne w osobachOsoby kończące pracęFluktuacja
Dolnośląski UW70613118,6%
Mazowiecki UW1 01313012,8%
Pomorski UW5556411,5%
Łódzki UW6687310,9%
Świętokrzyski UW374369,6%
Śląski UW879708,0%
Małopolski UW889637,1%
Lubelski UW620416,6%
Wielkopolski UW820516,2%
Kujawsko-pomorski UW426255,9%
Podlaski UW444235,2%
Zachodniopomorski UW465224,7%
Podkarpacki UW546254,6%
Lubuski UUW401184,5%
Warmińsko-Mazurski UW431184,2%
Opolski UW34082,4%

Co musiało dziać się w zeszłym roku we Wrocławiu, że z tamtejszego urzędu wojewódzkiego odeszło prawie 20% załogi? Trudno mi sobie to wyobrazić. Trudno chyba też przyjąć, że aż taki ubytek kadrowy w DUW-ie można było bezboleśnie zrekompensować bez straty dla sprawności realizacji zadań. (Pamięć instytucjonalna, głupcze!).

Wysoki wskaźnik odejść w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim może być chyba łatwiej wytłumaczony czymś, co można nazwać „stołeczną klątwą”. Żaden inny urząd wojewody nie musi bowiem konkurować o pracowników z tak wieloma – bardziej prestiżowymi i lepiej płacącymi – urzędami administracji rządowej. To, co może wydawać się całkiem niezłym miejscem pracy w 15 innych miastach wojewódzkich, w Warszawie uznawane jest zapewne za niezbyt atrakcyjne. (Przypomnijmy, że MUW w Warszawie szoruje po dnie w klasyfikacji udziału urzędników mianowanych w zatrudnieniu ogółem – urzędników służby cywilnej jest w nim raptem 1,7%, podczas gdy średnia w urzędach wojewódzkich to 6%).

Z drugiej strony tego zestawienia znalazł się Opolski Urząd Wojewódzki. W zeszłym roku odeszło z niego raptem 8 pracowników. Czy to wysokie pensje trzymają tamtejszych urzędników w tym miejscu? Porównując przeciętne wynagrodzenie całkowite w OUW z wynagrodzeniami w województwie wcale to tak nie wygląda. Może więc chodzi o wysoką kulturę organizacyjną? Miejmy taką nadzieję!

Sprawne Państwo
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.