Prawo gospodarcze musi być przyjazne. Również urzędnikom!

Małgorzata Ziółkowska By Małgorzata Ziółkowska
5 Min Read

Czy ktokolwiek zastanawiał się kiedyś, jak bardzo niejasne przepisy prawa gospodarczego utrudniają życie… urzędnikom? Często słyszymy narzekanie przedsiębiorców na temat tego, ile czasu zajmuje im zaznajamianie się ze wciąż zmieniającymi się przepisami. Znacznie rzadziej usłyszeć można o tym, jak trudno jest wydać prawidłową (w sensie formalno-prawnym) decyzję administracyjną, w oparciu o, no właśnie, najdelikatniej mówiąc – niedoskonałe przepisy. Czy zawsze wtedy, gdy organy władzy państwowej wyda błędne postanowienie, kiedy po prostu się pomyli, winą obarczać powinniśmy szeregowych urzędników?

Organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa.

art. 7 Konstytucji RP

Prawo jest narzędziem pracy urzędnika. Tym samym nie tylko dla przedsiębiorców, ale również w interesie urzędników jest to, aby przepisy prawa gospodarczego były jak najbardziej przejrzyste.

Fundacja Sprawne Państwo zgłosiła swoje propozycje zmian przepisów Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (p.p.s.a.) oraz Kodeksu postępowania administracyjnego (Kpa). Zrobiliśmy to w ramach zakończonych niedawno konsultacji publicznych projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu deregulacji prawa gospodarczego i administracyjnego oraz doskonalenia zasad opracowywania prawa gospodarczego.

Na czym polegają nasze propozycje?

1. Dodany § 2b w art. 54 p.p.s.a.

Zaproponowana przez nas zmiana uprości postępowanie organu, w przypadku gdy ten w całości uwzględni skargę na własną decyzję. W takim przypadku organ przekaże sądowi stosowną informację wraz z odpisem decyzji uchylającej zaskarżoną decyzję i nową decyzją. Obecnie, chociaż postępowanie sądu i tak jest umarzane, organ i tak musi poświecić czas na przygotowanie i przesłanie odpowiedzi na skargę wraz z aktami sprawy. Zaoszczędzony czas i środki organ będzie mógł wykorzystać na prowadzenie spraw innych podmiotów.

2. Zmiana brzmienia § 3 w art. 54 p.p.s.a.

Zmiana przepisu polega na wyeliminowaniu możliwości przekazania sprawy do ponownego rozpatrzenia organowi I instancji w przypadku, gdy organ uwzględni skargę na własną decyzję. Rozwiązanie to wyeliminuje rozbieżności w orzecznictwie, zapewni spójność p.p.s.a., a przede wszystkim przyczyni się do przyśpieszenia postępowania administracyjnego. Zmiana ta powinna również wpłynąć na ujednolicenie praktyki organów administracji publicznej i usprawnienie prowadzenia postępowań.

3. Dodany § 1a w art. 42 Kpa

Przedsiębiorcy będący osobami fizycznymi mają obowiązek wskazać w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej adres do doręczeń. Dodany przepis pozwali na doręczanie pism przez organy na ten właśnie adres. Adres do doręczeń wpisany w CEiIDG nie musi być miejscem pracy przedsiębiorcy. Dodany przepis ujednolici zasady doręczania pism przedsiębiorcom oraz wyeliminuje wątpliwości organu w przypadku konieczności doręczenia pisma przedsiębiorcy.

4. Dodany pkt. 7 w § 2 art. 189a oraz art. 189l Kpa

Dodane przepisy dotyczą zwrotu zapłaconej lub wyegzekwowanej administracyjnej kary pieniężnej. W praktyce działania organów, w związku z niejednoznacznymi przepisami oraz orzecznictwem sądów administracyjnych, mogą występować rozbieżności w zakresie rozwiązań stosowanych w przypadku obowiązku zwrotu nienależnie nałożonej kary pieniężnej. Przepisy stanowiące podstawę dysponowania środkami publicznymi powinny być jednoznaczne z uwagi na odpowiedzialność urzędników za ich nieprawidłowe wydatkowanie. Brak jednoznacznych przepisów dotyczących zwrotu nienależnie nałożonych kar pieniężnych naraża organy oraz przedsiębiorców na konieczność ponoszenia kosztów sądowych w przypadku odmiennej interpretacji przepisów przez organ i podmiot, który powinien otrzymać zwrot kary pieniężnej. Dodane przepisy określają procedurę zwrotu kary pieniężnej, w tym tryb złożenia wniosku, podmioty uprawnione do otrzymania zwrotu, czy termin dokonania zwrotu.

***

Celem działania Fundacji Sprawne Państwo jest m.in. promowanie, wspieranie i wzmacnianie demokracji i praworządności oraz celowego i oszczędnego wydatkowania środków publicznych. Fundacja realizuje swoje cele poprzez opiniowanie i wypowiadanie się w sferze regulacji prawnych dotyczących celów statutowych Fundacji oraz projektów nowych przepisów w tej materii.

W naszej ocenie zaproponowane zmiany przepisów przyczynią się do poprawy działania organów administracji publicznej, a w rezultacie – korzystnie wpłyną na sytuację przedsiębiorców. Poza tym zgłoszone propozycje stanowią przyczynek do dalszej pracy nad ulepszaniem obowiązujących przepisów.

Dziękujemy Kolegom i Koleżankom za pomoc w przygotowaniu projektu zgłoszonych przepisów.

Leave a comment