Strategia to przemyślany plan działań w jakiejś dziedzinie. Administracja publiczna i politycy nią kierujący lubią strategie. Lubią ich długofalowość (2030, 2040 rok, fiu, fiu, czego to wtedy nie osiągniemy), lubią projektować rezultaty ich wdrożenia („A jezioro damy tutaj”), lubią całe otoczenie organizacyjne, które daje poczucie kontroli nad zaplanowanymi zmianami.
Strategie są potrzebne. Proszę nie dać się zwieść moim niewinnym uszczypliwościom. Bez pomysłu na to, co chcemy osiągnąć, trudno o racjonalne działanie – tak w życiu prywatnym, jak i w kontekście całego państwa. Mój dystans do strategii wszelkiej maści bierze się po prostu z tego, że swoje już w życiu widziałem.
- Strategia Europa 2020
- Strategia Rozwoju Kraju 2020
- Strategia Sprawne Państwo 2020 (!)
- Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.)
Gdyby każda z dotychczasowych strategii okazała się sukcesem, Polska byłaby krainą mlekiem i miodem płynącą już 4 lata temu. I nawet jeśli uznamy, że jednak tak się nie stało, to wraz z każdą kolejną strategią powinniśmy być coraz mądrzejsi. Powinniśmy wyciągać wnioski z sukcesów i porażek wdrożeniowych. Powinniśmy, owszem, dać się porwać entuzjazmowi pięknych wizji, ale jednocześnie mocno zgłębiać się w trywialne kwestie organizacyjne, bez których żadna śmiała wizja nie ma szans się zrealizować.
Pełnomocnicy do spraw informatyzacji – potrzebne poprawki
Nie ma szans na sprawne państwo bez mądrej informatyzacji instytucji publicznych. Nie ma szans na sprawne państwo bez skoordynowanych działań, które zapewnią wspólny cel (interoperacyjność) wysiłków w zakresie cyfryzacji: wymiaru sprawiedliwości, ochrony zdrowia, administracji publicznej, edukacji itd. Dlatego właśnie, jako fundacja za cel stawiająca sobie m.in. zwiększanie rzetelności, sprawności, efektywności i skuteczności instytucji publicznych, zgłosiliśmy pakiet uwag do projektu ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
Celem projektowanej ustawy jest wprowadzenie rozwiązań wspierających transformację cyfrową państwa, które służyć będą zapewnieniu koordynacji rozwoju cyfrowego administracji publicznej oraz harmonizacji i komplementarności działań zmierzających w tym kierunku.
Minister Cyfryzacji przewiduje w swoim projekcie powołanie Komitetu do spraw Cyfryzacji, którego głównym zadaniem będzie „zapewnienie koordynacji i wsparcie działań oraz sprawne podejmowanie rozstrzygnięć, związanych z informatyzacją, zapewnienie koordynacji realizacji przedsięwzięć informatycznych oraz zapewnienie spójności przedsięwzięć informatycznych z działaniami strategicznymi państwa” oraz wprowadza przepisy z zakresu Architektury Informacyjnej Państwa, które będą wspierać całościowe zarządzanie rozwojem cyfrowego państwa. Projektowana ustawa przewiduje również „wprowadzenie upoważnienia ustawowego dla ministra właściwego do spraw informatyzacji do opracowania dokumentu strategicznego, którego celem będzie określenie kierunków procesu informatyzacji państwa”.
Horyzontalny charakter procesów cyfryzacji sprawia, że międzyresortowa współpraca w zakresie ich koordynacji i systematyzacja wiedzy na temat podejmowanych działań ma szczególne znaczenie. Choć dotychczasowe inicjatywy w tym zakresie przyniosły pewną poprawę, to efektywne zarządzanie cyfryzacją wymaga większej koordynacji.
Lepszej koordynacji działań i realizacji strategii służyć ma, zdaniem projektodawcy, między innymi powołanie pełnomocników do spraw informatyzacji. Mają być oni powoływani obligatoryjnie w ministerstwach oraz w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, a fakultatywnie również w innych urzędach.
Fundacja Sprawne Państwo, o ile ogólnie zgadza się z potrzebą wprowadzenia rozwiązań służących efektywnej koordynacji działań zaplanowanych w przyszłej strategii, dostrzega kilka zagrożeń związanych z opisaną w projekcie koncepcją pełnomocników. Proponowane rozwiązania w zakresie ich działania mogą nie zapewnić w pełni efektywnej koordynacji działań służących całościowej realizacji strategii informatyzacji państwa.
Zachęcamy do zapoznania się z uwagami, które 16 lipca br. przesłaliśmy do Ministerstwa Cyfryzacji.