Kontrola zarządcza: współpraca Fundacji Sprawne Państwo z Ministerstwem Finansów

Wojciech Kaczor By Wojciech Kaczor
3 Min Read

Kontrola zarządcza wciąż czeka na swój moment. Stopień w jakim jest ona obecnie wykorzystywana w polskich urzędach, jest wciąż naszym zdaniem dalece niewystarczający.

Kontrola zarządcza to po prostu zarządzanie w sektorze finansów publicznych. Do tego można dojść, gdy czyta się jej definicję ustawową:

Kontrolę zarządczą w jednostkach sektora finansów publicznych stanowi ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy.

art. 68 ust. 1 ustawy o finansach publicznych

Ogół działań, a więc wszystko, co ma służyć skutecznej realizacji zadań statutowych danej jednostki lub spraw przypisanych danemu działowi administracji rządowej.

Celem kontroli zarządczej jest zapewnienie m.in. skuteczności i efektywności działania, efektywności i skuteczności przepływu informacji, ale również zarządzania ryzykiem. Czyż może być więc coś bardziej „sprawnopaństwowe” niż właśnie sprawy związane z systemem kontroli zarządczej?

Partnerstwo na rzecz sprawności

Z wielką radością przyjęliśmy zatem zaproszenie na spotkanie online z pracownikami Departamentu Efektywności Wydatków Publicznych i Rachunkowości Ministerstwa Finansów. Odbyło się ono online 25 czerwca.

Zachęcamy do zapoznania się z oficjalną informacją ze spotkania, która została zamieszczona na stronie MF. Mówiąc krótko i nieco mniej oficjalnie, spotkanie miało bardzo obiecujący charakter. Nie tylko ze względu na statutową zbieżność zainteresowań, ale również ze względu na wyczuwalne „pokrewieństwo myśli” pracowników MF i zarządu Fundacji Sprawne Państwo. Dało się wyczuć, że obu stronom po prostu zależy na realnej zmianie podejścia do kontroli zarządczej w polskich urzędach. Obie strony, choć zupełnie różne pod wieloma względami, pragną, aby w końcu wyjść poza „odbębnianie” rytuałów zapisanych w ustawie o finansach publicznych i standardach kontroli zarządczej.

Jest nam niezmiernie miło, że Ministerstwo Finansów dostrzegło w Fundacji Sprawne Państwo godnego partnera do współpracy. Będziemy się starać wnieść swój udział w osiągnięciu ambitnych celów, jakie stawiają przed sobą pracownicy Wydziału Koordynacji Kontroli Zarządczej i Audytu Wewnętrznego w Sektorze Publicznym. Zachęcamy do śledzenia efektów tej współpracy oraz – przede wszystkim – do życzliwego, konstruktywnego i wolnego od wcześniejszych, być może nienajlepszych doświadczeń, podejścia do działań podejmowanych w ramach systemu kontroli zarządczej w Państwa urzędach.


Standardy kontroli zarządczej zostały przedstawione w pięciu grupach odpowiadających poszczególnym elementom kontroli zarządczej:


a) Środowisko wewnętrzne

  • Przestrzeganie wartości etycznych
  • Kompetencje zawodowe
  • Struktura organizacyjna
  • Delegowanie uprawnień


b) Cele i zarządzanie ryzykiem

  • Misja
  • Określanie celów i zadań, monitorowanie i ocena ich realizacji
  • Identyfikacja ryzyka
  • Analiza ryzyka
  • Reakcja na ryzyko


c) Mechanizmy kontroli

  • Dokumentowanie systemu kontroli zarządczej
  • Nadzór
  • Ciągłość działalności
  • Ochrona zasobów
  • Szczegółowe mechanizmy kontroli dotyczące operacji finansowych i gospodarczych
  • Mechanizmy kontroli dotyczące systemów informatycznych


d) Informacja i komunikacja

  • Bieżąca informacja
  • Komunikacja wewnętrzna
  • Komunikacja zewnętrzna


e) Monitorowanie i ocena

  • Monitorowanie systemu kontroli zarządczej
  • Samoocena
  • Audyt wewnętrzny
  • Uzyskanie zapewnienia o stanie kontroli zarządczej